Title Image

Melatonin – Master hormonet for søvn, immunforsvar & 5G beskyttelse!

Melatonin – Master hormonet for søvn, immunforsvar & 5G beskyttelse!

Melatonin er et hormon som har stor betydning for din søvn & dit helbred. Din livsstil gør en stor forskel på hvor store mængder af hormonet din krop danner. Melatonin forbedrer din søvn, stressniveau, døgnrytme & livslængde.

Melatonin er et hormon som har stor betydning for dit helbred; din søvn, dit stressniveau, blodsukker, immunforsvar & livslængde!

Vidste du at melatonin (1) er et af vores vigtigste hormoner i kroppen? Udover at kontrollere din søvnrytme & forhold til lys & mørke, er det også dit store anti-ageing hormon, som styrer din livskvalitet & hvordan og hvor hurtigt du ældes! Melatonin produceres primært i pinealkirtlen, men også i resten af kroppen; i immunsystemets celler, hvide blodlegemer, thymus (brislen), knoglemarv, i øjets nethinde, huden, hjernen, mave-tarm-kanalen, ovarierne, testiklerne og det indre øre.

Mange af os tænker på melatonin som vores søvnhormon. Men hormonet har også stor indflydelse på immunforsvarets funktioner. Det anses som kroppens store antioxidant & bekæmper flere typer kræft mens vi sover (2).

Melatonin hjælper endvidere bugspytkirtlen til at udskille mindre insulin om natten (3). Indenfor diabetes & insulinresistens er søvn en vigtig parameter for stabilt blodsukker. Blot en nat uden optimal søvn, vil få blodsukkeret til at stige. Hormonet holder derfor også din talje, hofter & lår tyndere!

Sund natlig frigivelse af melatonin gør at dit immunsystem reagere sundt og modstandsdygtigt! Dr. Lindsey Berkson

Melatonin er kroppens naturlige søvn & ungdomshormon!

Døgnrytmen som også kaldes den cirkadiske rytme, er et intern 24-timers ur, der spiller en kritisk rolle i kontrollen af hvornår vi falder i søvn & hvornår vi vågner op. Når det er mørkt, producerer din krop mere melatonin. Når mængden af hormonet er højt føler vi os trætte. Når det er lyst, falder melatonin produktionen & vi vågner. At blive udsat for skarpt lys, især det kolde blålige lys om aftenen eller for lidt lys om dagen, kan forstyrre kroppens normale melatonin-cyklusser. Hvis du aldrig kommer ud i den friske luft og får dagslys & altid sidder bag ved en skærm, er din cirkadiske rytme & melatonin balance sandsynligvis ude af balance. Yderligere kan jetlag, skifteholdsarbejde, stress & blodsukkerproblemer forstyrre melatonin-cyklusserne.

Optimal produktion af melatonin betyder at du lettere falder i søvn & du opnår en bedre søvnkvalitet! Kroppen bliver genopbygget, repareret og forynget under søvnen!

Tre forskere har i 2017 modtaget nobelprisen for deres forskning omkring den cirkadiske rytme (6). De har fundet ud af at alle levende mekanismer, altså mennesker, dyr & planter, lever efter denne rytme. Den cirkadiske rytme regulerer alt fra kropstemperatur, hormonfrigivelse, blodtryk, hvornår vi bliver sultne, hvornår vi har behov for at være aktive, til hvornår vi bliver trætte og sover. Selv vores DNA er påvirkelig af den cirkadiske rytme. Indenfor biologien kalder man det ”kronobiologi” (7).

Lyt til din indre rytme! Hvis du følger din cirkadiske rytme, vil du hjælpe din pinealkirtlen til at producere optimal melatonin & holde hele hormonsystemet i balance.

Pinealkirtlen er master hormonet for din døgnrytme & opererer som en antenne; den modtager & giver signaler til alle kroppens celler, organer og til centralt og perifær væv. Så det bedste du kan gøre for dig selv og din sundhed er at lytte til din indre rytme. Nogle er natteravne og sidder oppe til midt om natten og vil hellere sove til op ad formiddagen. Andre går tidligt i seng og står tidligt op. Det gælder ikke kun hvornår du vågner og sover, men også hvornår du spiser og motionerer. Hvad er naturligt for dig?

Den cirkadiske rytme er en afgørende del af kronobiologien & væsentlig at lytte til!

Spiser du mindst 3 timer før du går i seng?

Det er ikke kun dine sovetider du skal kigge på! Hvis du spiser sent om aftenen & om natten, vil din cirkadiske rytme bliver forstyrret. Ved sengetid vil produktionen af kortisol automatisk falde, hvorefter melatonin produktionen stiger. Det får dig til at falde til ro & du falder nemmere i søvn. Hvis du spiser lige før sengetid, vil fordøjelsessystemet være aktivt og det vil være svært at falde i søvn & hvis du falder i søvn, så vil du vågne op flere gange i løbet af natten. Det vil også øge risikoen for sure opstød, som også kan forhindre dyb søvn. Denne interne stress medfører øget stresshormoner, som blokerer for din melatonin produktion.

Udover fald i melatonin, vil leptin produktionen også falde. Leptin er ”mæthedshormonet” som slukker din appetit. Omkring 3 timer efter dit sidste måltid vil insulin niveauet være tilbage til din baseline. Det betyder at væksthormonerne stiger & gør at du forbrænder fedt & kan opbygge muskelmasse. Væksthormoner er normalt højst i den første del af din søvn. Hvis du spiser for tæt på din sengetid, vil du nemmere tage på og opbygge fedtdepoterne når du sover, i stedet for muskler. Du vil heller ikke kunne sove så dybt og vil vågne ved den mindste lyd og vågne op mindre udhvilet, uden energi, træt sur og tvær.

Melatonin styrer din stress respons & dit blodsukker!

Mange har i dag søvnproblemer & har svært ved at falde i søvn, selv børn & unge. Årsagen kan være manglende evne til at producere melatonin p.g.a kortisol balancen. Kortisol kaldes ofte stress hormonet & dannes ligesom serotonin om dagen når vi er vågne. Kortisol blokerer for melatonin udskillelsen, som påvirker din søvnkvalitet. Undgå derfor for meget aktivitet 1-2 timer inden du skal sove. Og tag aldrig din mobil med i seng! Det kolde blå lys stopper din melatonin produktion (5)!

Din livsstil gør en stor forskel på hvor store mængder af hormonet din krop danner

Samme mekanisme sker når jeg arbejder med insulin & diabetes problematikker (8). Hvis du har svært ved at regulere dit blodsukker, vil det forstyrre din kortisol & melatonin produktion. Kortisol skal være dominerende om dagen & melatonin dominerende om natten. Hvis du vågner ved 2-3 tiden om natten med lidt angst eller skal du op & lade vandet, kan dette skyldes blodsukkeret.

Insulin & kortisol problematikker forstyrrer også dine væksthormoner. Væksthormonet & melatonin er to af de vigtigste hormoner indenfor kronologien. Væksthormonet gør at at du vågner frisk & veludhvilet. Ligesom melatonin, er væksthormonet dit anti-ageing hormon. Når værkshormonet daler, ses det ofte som rynker, energiunderskud, nedsat libido og ikke mindst nedsat kognitiv funktion. Og væksthormonet hjælper dig til at forbrænde fedt imens du sover & dermed kontrollere din vægt!

Melatonins betydning for dit humør & dine kønshormoner

Hormonet har også stor betydning for vores humør & regulerer mange andre hormoner. Eksempelvis er der en sammenhæng mellem signalstoffet serotonin og melatonin. Serotonin medvirker til regulering af søvnen, humøret, appetitten og hukommelsen. Kroppens serotonin produktion påvirkes også af lys. Bare omvendt. Det vil sige at når vi bliver udsat for dagslys danner vi mere serotonin. Når det bliver mørkt er serotoninen til gengæld med til at øge produktionen af melatonin.

Melatonin hjælper også med at kontrollere timingen og frigivelsen af alle vores kønshormoner, bl.a. de ​​kvindelige reproduktionshormoner. Det bestemmer hvornår du som kvinde begynder at menstruere, hyppigheden og varigheden af ​​menstruationscyklusserne & hvornår du holder op med menstruationen (overgangsalderen).

Melatonin styrker dit immunsystem & er en kraftig antioxidant!

MD, PhD, David Blasks forskning af melatonins rolle indenfor kræftcellers optagelse af glukose, er interessant at nævne (9). Hans forskning af viser at melatonin bekæmper flere typer kræft mens vi sover! (10) (11) (12). Melatonin & Cancer forskningen viser yderligere at melatonin reducerer bivirkninger fra kemoterapi, samt øger patients gennemsnitlige overlevelsestid (13) (14).

Melatonin er den kraftigste antioxidant (15), som din krop danner helt naturligt. Jeg kalder også hormonet vores ”Clean Master” for det renser alle toksiner & frie radikaler ud fra din hjerne under dyb søvn. Under dyb søvn bliver vores glymfatiske system aktiveret (16). Det kaldes også ”hjernens vaskemaskine”, fordi hjernen har mange små vandkanaler. Jo dybere søvn, des kraftigere væskestrøm. Hvis du ikke får optimal søvn vil du ikke være i stand til at rense toksiner ud af kroppen og hjernen. Det medfører hormonelle ubalancer & en nedregulering af din krops naturlige immun- og afgiftningssystem.

Frie radikaler skaber inflammation i kroppen & skader vores cellefunktion & immunforsvar. Melatonin er derfor det vigtigste & mest alsidige hormon i kroppen. Både for dets vigtige rolle for immunsystemets funktioner, men i høj grad for vores vitalitet & vores aldringsproces.

Melatonin & elektromagnetisk stråling

Blåt lys fra mobil, TV & computer undertrykker frigivelsen af mlatonin og påvirker vores søvnkvalitet!

Pinealkirtlen kaldes også for det 3. øje, vores åbning ud af til. Den er modtagelig overfor alt hvad der sker i og omkring os. Det er en receptor, en antenne der modtager & afgiver signaler så vores krop hele tiden er i balance. Den er skyld i at vi kan fokusere, at vi kan orientere os & har stor betydning for vores opfattelsesevne. Dine øjne & pinealkirtlen er derfor de mest sårbare steder i din krop når det gælder stråling.

Vi ved allerede at pinealkirtlen påvirkes af kemisk medicin & toksiner fra vores miljø. Eksempelvis ved vi at den er det organ, som ophober den største mængde flour i kroppen. Homøopatien har anvendt fortyndede doser af miljømæssige toksiner i årtier. Midlerne Calc Flour and & Flourid Acid anvendes bl.a. til at rense flour ud af kroppen. EMF (elektromagnetisk stråling) anses også som en toksin & den nyeste forskning viser af EMF stråling indirekte påvirker kroppens immunforsvar ved at stresse pinealkirtlen, så den ikke producere melatonin (17) (18). Pinealkirtlen er kronisk stresset, fordi vi er konstant eksponeret overfor stråler fra computer, mobiler, WIFI, TV, mikrobølgeovne, Bluetooth, 5G netværk, el-ledninger & dirty electricity som LED lys m.m.

EMF Elektromagnetiske felter & stråling findes overalt omkring os og kan både være menneskeskabte og naturlige (19). Vi er omvandrende batterier med vores egen elektromagnetiske felt, som beskytter os fra jordens & omverdens farlige stråler. Det er dette felt som vi skal styrke & beskytte! Ved at styrke pinealkirtlens & dens melatonin produktion samt ved brug af homøopatiske midler som Melatonin, kan du beskytte dig selv & din familie mod elektromagnetisk stråling.

Isopati – videnskaben omkring nosoder, miasmer, epidemier, vaccinationer!

Paracelsus – Faderen til toksokologi!

Isoterapi stammer helt tilbage fra Hipokrates (20) (460- ca. 377 f.K.). Langt senere skrev Paracelsus (21) (1493-1541) i sit Compendium Philosophiam: “Gift nedsvælget af et menneske er dødelig medmindre organismen kan finde en anden gift til at bekæmpe den med.”

Indenfor den klassiske homøopati benyttes lighedsprincippet til at vælge et middel. Ud fra en dybdegående sygdomshistorie & analyse af hele kroppens symptomer findes et middel, som ofte kommer fra plante, dyre eller mineralriget. Indenfor den praktiske homøopati, har vi flere redskaber, nemlig isoterapi, som sammen med nosodeterapien bruger særlig homøopatiske lægemidler, som er fremstillet af mikrober, patologiske sekreter eller signalstoffer & hormoner.

Homøopatien vil altid forsøge at finde årsagen til sygdom. Isoterapien er netop baseret på en ætiologisk analogi. Det vil sige at man behandler med de samme virkemidler, som har fremkaldt sygdommen, men i homøopatisk fortynding. Isoterapi kan ikke fremkalde sygdommen, fordi præparatet er homøopatisk fortyndet og indeholder ikke direkte smittekim døde bakterier eller. Dette er i modsætning til vaccination, hvor man indgiver en lille smule levende eller døde bakterier, svampe eller virus.

Isopati har mange fordele & giver homøopatien mange behandlingsmuligheder:

  • Gives ofte hvis der er ”medicinlag” i sygehistorien. Kroppen viser tydelige bivirkninger af syntetiske medicin, eksempelvis Melatonin
  • Hvis du har giftstoffer ophobet i kroppen. Vi ved at pinealkirtlen er yderst sensitiv overfor flour & klor
  • Hvis du aldrig er kommet dig over en infektion. Eksempelvis bruger jeg Nosoden Epstein-barr til Mononukleose (kyssesyge) & kronisk træthed. Eller hvis du aldrig er kommet dig over en lang periode uden søvn bruges Melatonin
  • Isopati benytter jeg i afhængighedsproblematikker som sukkerafhængighed, stofmisbrug & alkoholisme
  • Benyttes som profylakser. Forebyggende & post behandlinger i.f.m. operationer, besøg hos tandlægen. Her bruger jeg ofte Pyrogenium for at forebygge bakterier & andre infektioner i.f.m. indlæggelser, rejsevaccinationer & vacciner generelt
  • Hvis jeg skal stimulere, reparere eller balancere organer, bruger jeg homøopatiske sarcoder:
  1. “Pineal Gland”: Hvis pinealkirtlen skal støttes pga. for meget blåt lys eller forkalkning
  2. “Insulinum” til behandling af diabetes & insulinresistens
  3. Tarm nosoder til mavetarm besvær
  4. “Thyroidinum” til vægtproblematikker & stofskifte sygdomme

På samme måde anvendes der homøopatiske midler til electrosmog & EMF bestråling. Hahnemann var forud for sin tid & benyttede magnetisme i hans behandlingsmetoder. Han opdagede allerede i 1800-tallet at elektricitet  & magnetiske felter opererer på samme plan som homøopatiske midler! Han talte om hvordan vitalkraften kunne påvirkes af elektromagnetisme & beviste at homøopatiske midler er med til at styrke det elektromagnetiske felt omkring mennesket & dermed helbredet. Disse midler kaldes Imponderabilias: X-ray, Radium bromatum, Electricitas (elektricitet), Sol (sollys), Luna (måneskin) og Magnetis-midlerne (nord, syd og kombinerede poler.) Anti-strålings midler som ”X-ray” & ”Electricitas” anvender jeg både til flyverejser samt før en røntgenstråling på hospitaler & hos tandlægen, for at undgå unødvendig stråleskader.

Radium Bromatum er interessant er nævne på grund af filmen ”Radioactive”, som viser Marie Curries banebrydende opdagelser af dette stof.

Phosporus er det homøopatiske middel hvis du er særlig sensitiv, men også Melatonin & andre anti-strålings midler findes allerede i det homøopatiske apotek. Midlerne har bevist at de kan hjælpe dig med med strålings symptomer som søvnløshed, fertilitetsproblemer, depression, blodsukker ubalancer, jet-lag, hukommelsesproblemer m.m.

Brugen af isopati & melatonin

Som altid forsøger jeg at finde årsagen til dine søvnproblemer?! Der kan være mange underliggende sygdomme og årsager til at du ikke sover!

De typiske søvn midler som jeg bruger er Cocculus, Ignatia, Carcinosin & Calc Carb. Ved søvnmangel & manglende melatonin produktion kan sarcoden melatonin anvendes. Midlet bruger jeg også hvis du lider af jetlag eller hvis du er EMF & 5G sensitiv eller har bivirkning af brugen af syntetisk melatonin.

Homøopatisk melatonin har været benyttet i årtier & ordineres normalt efter de symptomer din krop manifesterer (lighedsprincippet) eller baseres på en ætiologisk analogi, som her er den manglende søvn (årsagsbehandling). Indenfor den praktiske homøopati, har vi flere redskaber, nemlig isoterapi, som sammen med nosode terapien bruger særlig homøopatiske lægemidler, som er fremstillet af signalstoffer & hormoner, som melatonin. Man behandler med de samme virkemidler, som har fremkaldt sygdommen, men i homøopatisk fortynding. Isoterapi kan ikke fremkalde sygdommen, fordi præparatet er homøopatisk fortyndet.

Syntetisk Melatonin gives på recept ved søvnforstyrrelser i Danmark op til doser på 20 mg. Det er dog ikke noget vidundermiddel der løser alle søvnproblemer. Det skyldes at reguleringen af vores søvn, og de processer der finder sted i vores krop når vi sover er yderst komplicerede. Der er et hav af hormoner og signalstoffer hvis produktion og virkning er tæt forbundet med vores døgnrytme og søvn. Nogle mener at syntetisk Melatonin over tid kan nedsætte kroppen egen Melatonin produktion, så det er ikke noget man bare skal tage uden lægens anvisning.

Det kan yderligere være svært at finde den rette dosering ved brug af syntetisk melatonin. Vi ved at melatonin fungerer i et komplekst samspil med kroppens øvrige hormoner & at pinealkirtlen er yderst sensitiv for ydre påvirkninger. Det er derfor muligt at syntetisk Melatonin kan påvirke hormonbalancen & give bivirkninger. Selv når du forsøger at dele pillen i små doseringer med 1 & 2 mg., ser jeg bivirkninger som mareridt, kvalme, svimmelhed, hovedpine, rastløshed & humørsvingninger. Derfor ønsker jeg her at fortælle om den homøopatiske form for Melatonin, som et alternativ til mange typer søvnproblemer, jetlag & 5G sensitivitet. Melatonin i homøopatisk form kan også anvendes, hvis du er følsom overfor syntetisk Melatonin. Læs mere om det homøopatiske Melatonin her!

En af de bedste sundhedsinvesteringer vi kan gøre er, at holde pineal kirtlen vital og producerende hele livet! Og sørge for at den ikke forkalker så meget at den ikke producerer melatonin!

Anette Harbech Olesen, Forfatter & Sundhedsdebatør

Andre pineal midler i det homøopatiske apotek:

De store pineal & søvnmidler er Melatonin, Carcinosin, Cocculus, Electricitas, Luna, Sol & Phosporus.

Andre midler som kan være interessante at tænke på er:

Agaricus:

  • Midlet har mange ufrivillige bevægelser; nervøse muskelsammentrækninger, spjæt & kramper, specielt i ansigtet & omkring øjnene
  • Hænder & fødder brænder, stikker & prikker & føles følelsesløse
  • Smerter føles som elektricitet
  • Midlet det særlige kendetegn at Agaricus liver op om natten (Medorrhinum) . Modsat dagen, hvor de vågner op uden energi, fordummet, “spaced-out”, forvirret
  • Tendens til at tabe ting & motorik forstyrres. Hele nerve & muskelsystemet er lammet
  • Du føler dig socialt akavet
  • Normalt et middel jeg anvender til forfrysninger, iskias & diskus problemer, MS & alkoholafhængige med tale & bevægelsesproblemer samt effektiv i afvæningsproblematiker

Arg-nit:

  • Stor angst medicin; forventningsangst, social fobi, fly-skræk. Kaldes også “Hvad nu hvis-midlet”!
  • Du er rastløs & tendens til impulshandlinger
  • Diarre en del af angst billedet. Typisk diarre lige før du skal ud af døren
  • Sukker afhængihed. Intens lyst til søde sager som forværre hele kroppen. Generalt for du diarre & mavekramper af dit overforbrug of sukker & chokolade

Hyoscyamus:

  • søvnløshed & tandskæren
  • Opretter balance i signalstoffer (serotonin, Dopamin, GABA). Bruger ofte midlet i.f.m. nedtrapning af sove & angstmedicin
  • Ufrivillige bevægelser
  • Stor hoste medicin hvor nervesystem går i kramper
  • Stor demensmedicin: Demens patienten vil altid “hjem” igen, når ankommer på demenshjem. Kan ikke genkende familien. Usocial adfærd: stor mistro & manisk opførsel. Grimasser, skiftevis griner & råber højt, med vrede. Men i sidste stadier af demens vil patient bare sidde stille og gå ind i sig selv!

Lad dig inspirere!

Er du EMF sensitiv? Find dine homøopatiske EMF midler her!

Lær mere om de mange naturlige behandlingsmuligheder vi har mod 5G & EMF stråling her!

Jeg er imponeret over Anette Harbech Olesens indlæg om hvordan du passer på & beskytter din pinealkirtel. Læs mere her!

Robin Murphy, ND, homøopat & forfatter har skrevet om Melatonin i flere årtier. Bl.a. i sin Nature’s Materia Medica”, som siden hen er blevet opdateret i 2018 i hans Meta Repertory.  For mig er Robin en stor inspirationskilde & læremester! Jeg kan klart anbefale at kigge på hans mange bøger & viden her!

Homøopatiske kilder:

Allen HC. Materia medica of the nosodes. Calcutta: Sett Day, 1942 v.

Læs mere om de homøopatiske strålemidler Imponderabilias!

Forskningsresultat om det homøopatiske søvnmiddel Cocculus! Bliv overbevist her!

Læs den videnskabelige & logiske forskning om Hahnemanns geniale observation af kroppen som en dynamisk elektronisk organsime her!

Videnskabelige Kilder:

.